Nog een laatste tochtje

29 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Een laatste tochtje vandaag... want het is eigenlijk ook al mijn laatste échte reisdag. Oei, dat is toch wel heel erg snel gegaan zeg!!

Vandaag ga ik vroeg op pad en komt de bus mij om 06,00 uur ophalen. Nou ja, dat wordt al snel 06.15 uur. De tocht over de Warappakreek staat op het programma. Eerst een stukje met de bus, richting een bootje. Zo'n zelfde bootje dit keer als met de dolfijnen tour. Van tevoren zijn we al goed gewaarschuwd dat dit een gebied is vol muggen en we dus lange broek, lange mouwen en veel muggenspul moeten regelen. Daar ben ik op voorbereid, aangezien ik de afgelopen week al goed lek geprikt ben.

Bij de boot aangekomen, varen we in de wegtrekkende mist richting de kreek. We zien eigenlijk de hele weg al veel verlaten plantages. In de stad zien we een kerk, die afgebroken is van een plantage en in de stad opgebouwd is. Vroeger was het zo, dat als een plantage gestopt werd alles met de grond gelijk gemaakt moest worden. Anders waren ze bang dat de slaven zich gingen verstoppen in de gebouwen en daar hun leven op gingen bouwen. De dammetjes laten zien waar de ene plantage ophoudt en de andere begint. Bij sommige plantages horen we de naam van de plantage en plantagehouder. Koffie en suikerriet zijn voorbeelden van gewassen. Door de smalle kreek varen we richting de oceaan. Het water staat nog hoog genoeg en inderdaad, veel muggen hier!
Één tussenstop maken we op de kreek, want hier zijn nog overblijfselen te zien van een oude suikerfabriek. De overblijfselen van de machines zijn té zwaar om te vervoeren en dus blijven deze liggen. Verder zie je bomen, struiken en planten.

Op de plantage 'bakkie' stappen we ook weer uit. Hier krijgen we namelijk een rondleiding door een museum. Het plantagegebied wordt geërfd door een Nederlands stel. Zij hebben hier drie houten hutjes op gebouwd en een restaurant. Tijdens de opbouw hiervan zijn veel spullen gevonden en bewaard gebleven in het museum. Om het museum compleet te maken, zijn er diverse schilderijen toegevoegd. Toch wel gek om de plantages te zien en de verschillende verhalen te horen.
In het restaurant krijgen we deel één van onze lunch. Deel twee krijgen we namelijk bij een plantage die eigenlijk ook gestopt zou zijn. Deze plantage bereiken we na weer een stukje varen. Alleen heeft de plantage eigenaar een citrusplantage opgebouwd hier. De mensen uit het kleine dorpje werken iedere dag in de brandende zon om de gewassen te onderhouden.

Vroeger stond hier een heilige boom op plantage Alliance. De plantage eigenaar wilde een mooier uitzicht vanaf zijn huis en riep de slaven op de boom te kappen. Deze vertelden dat het een heilige boom was en het niet verstandig is de boom te kappen. Maar, toch moesten ze de boom kappen. De plantage eigenaar gaf 's avonds een feest om te laten zien hoe mooi hij woonde en hoe mooi het uitzicht was. De volgende ochtend werd hij niet zo vrolijk meer wakker...  hij was blind. De slaven werden bijeen geroepen en moesten hier iets aan veranderen. Deze zeiden dat ze in het bos moesten gaan bidden. Dat deden ze... eenmaal terug gekomen was de oplossing een speciaal kruidenbad en een betere behandeling van de slaven... Dat beloofde hij. Dit verhaal werd ons niet zo maar vertelt... het vertelt eigenlijk dat je respect moet hebben voor de ander en de andere bevolkingsgroepen.
Hiermee eindigde de gids onze dag en zijn we weer aan de terugreis begonnen.Een bijzonder verhaal op de plek waar het allemaal gebeurd zou moeten zijn...

Ik heb 's avonds nog lekker rotie gegeten en mijn koffer alvast ingepakt. Hopelijk heb ik genoeg spulletjes geloosd her en der en blijf ik nu netjes binnen de 23 kg...

1. Esmee:
    30 november 2015
    Echt zo leuk alle verhalen,ik wil meteen op reis :).Alvast een gele goede terugreis en tot snel!Xx
  2. Peter:
    30 november 2015
    inderdaad er is een eind aangekomen aan je rondreis, een unieke ervaring enne tot straks, geniet nog even van je laatste vakantieuurtjes
  3. Opa:
    30 november 2015
    zo priscilla prachtige verhalen, ik wens je een goede reis en zien elkaar spoedig groet opa
  4. Sylvia:
    30 november 2015
    We hebben genoten van je reisverhalen , goede reis terug . groetjes peter en sylvia
  5. Denise:
    30 november 2015
    Jeetje zeg wat is dat snel gegaan! Maar je hebt leuke verhalen en prachtige foto's om het allemaal nog een keer na te beleven. Tot snel! xxx
  6. Monique:
    30 november 2015
    He priscill... Weer mooie verhalen en foto's !! Wat een belevenissen joh..en dan is het alweer voorbij!!! Geniet nog van je laatste uurtjes enne.. Een hele goed vlucht terug naar het stormachtige Nederland ... Enne tot snel... Xx Monique
  7. Oma:
    Hoi Priscilla,
    Al je verhalen waren fantastisch. War een belevenis allemaal.
    Groetjes en tot ziens, oma.
  8. Annemiek:
    1 december 2015
    Hoi hoi
    Misschien een beetje laat, maar fijne terugreis of anders WELKOM IN ONS KOUDE KIKKERLANDJE!!
    Tot snel!! Liefs, Annemiek