Waren zij er ook?

26 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Goedemorgen!

Na heel wat gezellige dagen met de groep, ga ik vandaag weer mijn eigen weg. Vandaag heb ik besloten om naar de dierentuin te gaan. Paramaribo heeft ook gewoon een zoo. Het schijnt de moeite waard te zijn, dus ik ga een kijkje nemen.
Ook zou de weg naar de dierentuin goed te doen zijn om te wandelen, dus daar ga ik voor. Inmiddels begin ik het wandelen al bijna écht leuk te vinden hihi.
De weg eerst even op de kaart goed bekijken. Als ik de eerste weg links ga, dan de tweede links en dan de eerste rechts... zou ik er in principe moeten zijn. Dat zag er in ieder geval makkelijk uit.
Een echte stoep kennen ze hier niet. Het zijn meer gewoon grintstukjes, stukjes gras en wat losse stenen waar je overheen kunt lopen. Tussen de auto's door, aan de rand van de weg. En ook nog oppassen voor die paar toeristen die de gok genomen hebben om lekker te gaan fietsen door Paramaribo. Goed uitkijken met oversteken, want de auto's komen natuurlijk nog steeds van de andere kant.
De drukte van de stad is al snel verdwenen als ik rechtsaf sla en de laatste drukke weg overgestoken heb. Af en toe nog wel een auto, wat jongens die op straat hangen en het houten gebouw van het ministerie van visserij. Grote bomen, het Andre Kamperveen voetbalstadion en een klein dorpje. Daarna loop ik het grote parkeerterrein op van Paramaribo zoo. Er staan wel drie bussen en twee auto's geparkeerd... echt druk is het dus niet. Ik heb me laten vertellen dat ik niet te veel van de dierentuin voor moet stellen. In de jaren 80 is de dierentuin geplunderd en sindsdien zijn ze weer aan het opbouwen.

Over de nieuw bestrate paden loop ik naar de eerste hokken toe. Het zijn kleine hokken met gaas. In de dierentuin zijn alleen de dieren te zien, die je hier ook in de jungle tegen kunt komen. Het is misschien maar goed dat ik dit zie nádat ik de jungle in ben geweest. Bij heel veel diertjes dacht ik huh, waren zij er ook?

Langs de apenverblijven, loop ik richting de katachtigen en sta ik eigenlijk meteen al oog in oog met een méga gave jaguar. Wow, écht prachtige beesten...zo achter het gaas. Nu zien de hokken er niet écht onwijs stevig uit, maar het idee is wel fijn dat er een hekje tussen zit. Een reuzemiereneter, boskonijn, kaaiman, struisvogels, prachtige vogelsoorten, reptielen, vissoorten, nog meer apen... er is onwijs veel te zien. De hokken zijn allemaal klein, maar er zijn heel veel verschillende dieren te zien. Huh, er loopt een aapje los. Daar zijn ze weer, de doodskopaapjes. De dierenverzorger zag me waarschijnlijk wel wat verbaasd opkijken, want hij vertelde dat het wel de bedoeling is dat ze vrij rond springen. Oké!

Oei, ook nog een regenbui tussendoor. Het regenseizoen is écht begonnen. Dat heb ik ook gemerkt op de terugweg. Toen heb ik een flinke tropische regenbui op m'n dak gekregen. Het scheelt dat de temperatuur niet onwijs afkoelt, dus je ook snel weer opgedroogd bent.

En wat leuk, kwam ik ook nog dezelfde man tegen van vorige week... waarmee ik ben wezen eten. Vanavond ook weer. Dit keer spaghetti bolognese. mmm! Nog een drankje bij 't Vat en daarna weer terug richting het appartement.

Lig ik nog even lekker rustig m'n verhaaltje te typen, hoor ik ineens iets vallen. Hoe kan dat nou? Ik ben toch écht alleen hier in de kamer en de airco blaast niet zo ver als het bureau. Je raadt het vast al... een beest!! Een mini kakkerlakje, heel vies! Ineens is het niet meer zo lekker rustig in de kamer, ineens lijkt het wel of álles blijft ritselen. Brrrr. Toch maar proberen te slapen...

1. Monique:
    27 november 2015
    Ha Priscilla weer genoten van je avonturen !! Gave foto's .. Je hebt een lekker kleurtje joh!! Geniet nog van je laatste dagen!!! Xxx
  2. Oma:
    27 november 2015
    Haha een regenbui, nou die kennen we hier ook. Kan je alvast een beetje wennen. Nog veel plezier. Groetjes
  3. Annemiek:
    28 november 2015
    Hoi hoi inderdaad prachtige foto's. Als je geen baan in het onderwijs vindt, kun je altijd als fotograaf aan de slag. Of..... Misschien stopt Floortje er binnenkort mee en kan jij naar het einde van de wereld. Reisverslagen maken ligt je goed!!! Geniet nog van het lekkere weer, hier is het KOUD!!!!!! En nat!!!! Tot gauw!!
  4. Jolande:
    28 november 2015
    Je verhaal net ook via Skype gehoord maar leuk om nog even terug te lezen.
    Prachtige foto's, om in te lijsten! X