Prettige srefidensi!

25 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Jaja, het is feest in de stad!

Nou ja, feest... wel ietsjes minder dan de afgelopen jaren. Vorige week was de deflatie, waardoor ze het feest een beetje vergeten zijn. De voorbereidingen zijn dus ietsjes anders gelopen en niemand wist dan ook waar er iets aan de hand was. Al dagen probeerden we informatie los te krijgen over wat, waar en wanneer... maar het was gewoon de hele dag!
Tja, maar vanaf hoe laat dan? Is het vanaf 's morgens 06.00 uur? 08.00 uur? Neeeeee kregen we dan als antwoord. Nou, ik werd er niet wijzer van in ieder geval.
En zelfs op de dag zelf wist niemand écht hoe laat het feest zou beginnen. Wij hebben met elkaar om 12.00 uur afgesproken om lekker te gaan lunchen in de stad en dan zouden we wel zien hoe de dag zou lopen. Met wij bedoel ik de groep waarmee we van 't weekend ook in de jungle waren. Helemaal gezellig!

In de stad was iedereen prachtig in klederdracht gekleed. Dames in mooie jurken, dochtertjes in schattige jurkjes in dezelfde print als mama, vaders in bijbehorend pak en ook het zoontje in dezelfde stijl gekleed. En zo zag je overal mooie jurken, pakken en accessoires. Geweldig!
In de Palmentuin stonden tientallen kraampjes met overheerlijke Surinaamse hapjes. Al deze geuren bij elkaar... heerlijk! Vandaag ga ik dus maar voor de Surinaamse keuken... geen patatjes met frikandellen of bami of rijst... al zijn bami en rijst natuurlijk wel weer Surinaams. Gebakken banaan, lekkere cakejes, kokoshapjes, schaafijs en deeg met daarin wat zoete vruchtjes.
Écht muziek is er niet. Af en toe zie je een groepje jongens wat muziek maken met grote trommels en stoere dansen. Maar tot de parade en defilé was er verder weinig te beleven in de stad. Om 16.00 uur zou dit van start gaan. Vanaf 15.00 uur stonden alle troepen opgesteld op het grote grasveld, het onafhankelijkheidsplein voor het paleis. Belangrijke waarnemers en plaatsvervangers werden ceremonieel begroet en ook de president was aanwezig. Nadat het gezelschap compleet was, kon de defilé van start gaan. Een prachtige stoet, door de straten rondom het onafhankelijkheidsplein. Prachtig om te zien. En alle troepen in een ander uniform.
Vervolgens was er een spectaculaire show... parachutisten die om de beurt op het grasveld landden. Oef, bij de eerste ging het niet helemaal goed. Die werd meteen afgevoerd naar het ziekenhuis, gelukkig waren later de eerste berichten positief. De andere parachutisten landden gelukkig wel heel goed. Met nu wel de spectaculaire muziek om hen te verwelkomen, het maakte het in elk geval erg mooi om te zien. Je wist gewoon niet meer waar je moest kijken.

Na deze happening kon je nog lekker door de stad wandelen en waren er in het paleis allerlei toespraken en vergaderingen.
De dag werd afgesloten met een mooie vuurwerkshow vanaf de waterkant. Een druk, gezellig en mooi feest!

Prettige srefidensi, zoals ze hier zeggen :)

1. Annemiek:
    27 november 2015
    Klinkt super gezellig!! Neem het er nog even van!
  2. Oma:
    27 november 2015