Wat een gefladder!

28 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Jaja, vandaag gaat het dan écht gebeuren! Eigenlijk wil ik er al twee dagen heen... maar het is nog niet écht van gekomen. Vandaag ga ik naar de vlindertuin.

Het is wel een stukje rijden, want de vlindertuin is niet in Paramaribo zelf maar in Lelydorp. Eigenlijk heeft Lelydorp een hele andere naam. Kofidjompo, vernoemd naar de slaaf Kofi. Die sprong hier over een kreek om aan zijn achtervolgers te ontkomen. Later kwam gouverneur Lely en is het dorp omgedoopt tot Lelydorp. Wel wil Suriname weer toe naar alle oorspronkelijke namen van steden en straatnamen. Maar dat is nu nog niet het geval..
Met de taxi ga ik naar de vlindertuin. Het is ongeveer een half uurtje rijden en verder is er niet echt iets te ondernemen in Lelydorp. Als de taxichauffeur vraagt hoe ik eigenlijk weer terug kom, lijkt het me een goed idee om ook alvast maar even een deal te sluiten  voor de terugweg. Dan is dat in ieder geval geregeld!

In de vlindertuin zijn er verschillende plekken waar je kunt kijken. Ik begin mijn wandelingetje in het stuk waar de opgezette dieren zijn. Hier zijn denk ik wel honderden soorten dieren opgezet en ingelijst. Dagvlinders in de prachtigste kleuren, nachtvlinders, kakkerlakken (BAH, ook dat soort wat dus door mijn kamer liep van de week), spinnen, libellen... echt van alles! Zo zien ze er heel mooi uit en kan ik ze eens rustig van dichtbij bekijken. Nu bewegen ze natuurlijk niet en springen of vliegen ze niet alle kanten op. Groot, klein, dik, dun, breed, smal... ieder beestje is weer anders en zo vind ik ze eigenlijk wel heel leuk. Vooral de vlinders, wat een mooie diertjes zijn het. Sommigen glinsteren zelfs helemaal.

Vanuit deze kamer loop ik door naar de ruimte waar allerlei schilderijen hangen. Ook natuurlijk van allerlei insecten. Van hieruit word ik opgeroepen voor de rondleiding. Die zou ik ook nog krijgen. Helemaal leuk!

Met een groepje van 4 lopen we eerst een stukje door een bos, waar allerlei mooie bomen en planten staan. Bij bijna iedere boom staat wel een bordje met de naam en waar het hout eventueel voor gebruikt wordt. Oppassen voor de boomwortels die hun weg over het pad vinden!
Van hieruit komen we in het stuk waar van alles gekweekt wordt. De eerste vlindertjes fladderen hier al vrolijk in de rondte. Enorm veel potten staan hier met stekken en planten. Deze worden gekweekt voor de rupsen. Die kunnen dan lekker groeien. De rupsen kunnen we zien in de kasten. Je ziet het niet, maar ze eten genoeg. Dat is wel te horen! Grappig dat geknaag en geritsel. Alleen die rupsen bij elkaar hoef ik niet. Daar krijg ik wel een beetje kriebels van. Snel door naar een ander stuk, daar zien we de poppen liggen bij elkaar. Zodra de pop hard genoeg is, kunnen ze op transport naar Europa en Noord-Amerika. Dat gebeurt iedere week!

Ze kweken hier nog meer voor de export... slangen en schildpadden. Er zijn twee soorten schildpadden en één soort slang. De tapijtslang. Dan maken wij ons thuis wel eens druk om het slotje wat misschien wel of niet dicht zit... hier stoppen ze gewoon een rubberen slangetje tussen de raampjes. Achter deze raampjes liggen écht grote slangen! Oja, de slangen moeten natuurlijk ook eten. Dat wordt hier ook gewoon gekweekt. Een grote kast vol met bakken, met daarin witte ratjes. Van alles wat dus.

O ja! Het was de vlindertuin!! Was ik dat toch bijna vergeten... maar daar eindigde de rondleiding. Een grote 'kas' met muren van gaas en daarin heel veel planten, bloemen en natuurlijk vlinders. Zó leuk om hier doorheen te lopen. De rondfladderende vlindertjes om je heen in alle kleuren en vormen. En met heel veel geluk en rust, kun je ze toch leuk op de foto zetten! De één wel wat makkelijker dan de ander, maar volgens mij is het aardig gelukt!

De tijd was ik al weer bijna vergeten, en ietsjes te laat ben ik bij de taxi. Althans, de taxi is er ook nog niet. Die is ook ietsjes te laat. Maar hij is er gelukkig!

's Avonds heb ik nog heerlijk rotie gegeten bij Joosje. Dat is een Surinaams begrip. En dat snap ik! Het lijkt een soort rotie snackbar. Binnen no time is de rotie klaar en staan er twee bordjes voor je neus. Bestek natuurlijk niet, want eigenlijk eet je rotie gewoon met je handen.
Het was in elk geval super lekker!

1. Peter:
    29 november 2015
    wat een vlinders zeg en hoop dat je de Surinaamse tijd niet gaat overnemen
    tot binnenkort
  2. Jolande: