dag 24: daar gaan we weer!

31 oktober 2015 - Cienfuegos, Cuba

Wow, ik kan me niet herinneren dat mijn wekker zó vroeg af is gegaan. Maar, tjop tjop… op naar het ontbijt! Voor vandaag staat de langste trip met de bus gepland. Acht uurtjes in de bus. Eerst nog even afscheid nemen van María, de senora van de casa. De bus vertrekt netjes op tijd en nadat alle koffers en backpacks in de bus liggen, kunnen we het platteland achter ons laten.

Als het goed is komen we, met wat tussenstops om 14.35 uur aan. Dat wordt zelfs nog wat eerder! Het scheelt niet veel maar om 14.30 uur rijden we het bus station op waar de eerste mensen al naar de bus toe rennen. Het zijn weer de casa particulaires eigenaren, die graag willen dat we bij hen komen slapen. Hihi, ik heb al een overnachting en deze keer is het doorgeven goed gegaan! Gisteren kreeg ik namelijk ineens telefoon. Huh, wie zou dat kunnen zijn? Het was Jorge, de casa eigenaar waar ik vandaag slaap. Super goed geregeld! Hij vroeg hoe laat ik aan zou komen met de bus en of ik het fijn zou vinden dat hij me op komt halen. Ja natuurlijk! Super geregeld. Dus zo gezegd, zo gedaan.

Vandaag heb ik écht een luxe casa! Zelfs een zwembad! Een ruime kamer, grenzend aan de patio waar ook de bar is. Hier zal ik morgen ook ontbijten. ’s Avonds schijnt er bewaking te zijn en als ik dan wat wil drinken kan hij dit regelen voor me. Hóe fijn! Hier slaap ik, jammer genoeg misschien, maar voor één nachtje. Ach, wie weet waar ik nog meer terecht kom. Eerst maar eens Cienfuegos verkennen. Want dat is de stad waar ik vandaag aangekomen ben. Cienfuegos is een sfeervolle Cubaanse stad in het zuiden van Cuba. Het wordt “de parel van het zuiden” genoemd. En ik snap wel waarom! Het is wéér compleet anders dan wat ik al gezien heb van Cuba. Krottenwijken zijn hier te zien, maar ook een prachtig plein met toch wel luxe winkelstraat. Ook leuk om te vertellen is dat deze stad gebouwd is volgens een schaakbordpatroon. Dus rechte straten en de straten zijn genummerd. Dat is wel heel handig!!

Als eerste laat ik mij afzetten door de fiets taxi bij Parque José Martí. José Martí is de vader des vaderlands en op dit mooie plein staat een groot beeld van hem. Aan de overkant van de straat is het Tomas Terry theater te zien. Een van de beroemdste gebouwen van Cienfuegos. Het is gebouwd door de zoons van de Venezuelaanse industrialist Tomas Terry, om hun vader te eren. Ook een prachtige kathedraal is hier te zien. Catedral De La Purísima Concepcion. Op het moment dat ik binnenstapte was er een dienst gaande. Bijzonder om te zien. Heel veel kindertjes, maar ook veel volwassenen woonden de dienst bij. De kerk werd in 1869 ingewijd.

Door de wandelstraat Avenida 54 loop ik weer naar Paseo del Prado, wat toch wel een bekende boulevard zou moeten zijn. De weg loopt langs de baai en ik vind het tijd om lekker even wat te gaan eten. Dus daar neem ik dan ook maar goed te tijd voor. Op de heenweg heb ik de taxi genomen, maar ineens bedenk ik mij dat ik terug gewoon lopend ben. De wandelblaren heb ik toch al op mijn voetjes staan.

Tegenover de straat waar ik verblijf, staat een paleis die gebouwd is in 1920. De zon gaat onder en luisterend naar live-muziek vertoef ik nog even in club Cienfuegos. De muziek is al vroeg afgelopen, dus ga ik op tijd weer richting de casa om alles weer even bij te typen. Morgen gaat de rit verder naar Trinidad. Ciao!

1. Denise de Jong:
    3 november 2015
    Leuke foto's , je zier er goed uit.
  2. Oma:
    3 november 2015
    Even de benen strekken na zo'n lange busrit. Lekker eten met mooie muziek.Super. Houden zo.
  3. Jolande:
    4 november 2015
    Dat klinkt wel erg luxe zo, met een eigen zwembad, heb je daar ook van genoten of heb je er geen tijd voor gehad?
    Je bent op iedere foto bruiner, je blijft kleuren! Staat je goed ! XXX