dag 29: is dit het échte Cuba?

5 november 2015 - Camagüey, Cuba

Al vroeg horen we weer de eerste geluiden. Cuba ontwaakt. Paard en wagen door de straat, mannen die hun koopwaar verkopen en de eerste auto’s die door de straten rijden. Het is pas 06.00 uur. Gelukkig kan ik  nog even verder slapen. Om 08.30 uur staat het ontbijt voor ons klaar, dus nog een uurtje slapen.

Uiteindelijk hebben we om 09.00 uur lekker ontbeten. Gisteren hebben we al heel veel van de stad gezien. Camagüey is een bijzondere stad met veel uitersten. Van een sloppenwijk tot een ‘luxe’ winkelstraat en van mooie plaza’s tot oude kerken. We zien al een stukje meer van het échte Cuba, maar achter de muren van de oude huizen schuilt nog veel meer. Wat is er toch gaande in de kleine, oud uitziende huisjes? Tot we de straat in lopen met de winkels en banken, waar er trouwens heel veel van zien, verbazen we ons telkens weer. Het ene huisje ziet er nog armoediger uit dan het andere en de lokale bevolking doet de boodschapjes in kleine winkeltjes. De geur in de straten is onbeschrijflijk. Van vis tot fruit en van vlees tot afval, alle geuren door elkaar maakt het er niet aangenaam.

Wij gaan nog een dag vertoeven in deze bijzondere stad. Ook hier zijn de Cubanen uiterst behulpzaam, willen ze graag bij ons aan tafel komen zitten en willen ze ons vooral meenemen naar de mooiste plekken van de stad. Nou, dat zoeken we zelf wel uit! De komende dagen reis ik verder met Corine en samen gaan we de uitdaging van het kaartlezen aan en komen we ook in alle kerken, musea en restaurantjes.

We hebben weer veel gezien en gedaan. In de stad zijn we eerst maar eens lekker wat winkeltjes gaan bekijken, wat gaan drinken en uiteindelijk ook wat gaan eten. De grote winkelstraat ziet er heel modern uit, maar in de winkels is het tegenovergestelde te zien. Eigenlijk lijken het allemaal kringloopwinkels. En dat is voor hier heel modern. Althans, zo ziet het eruit. Want of dat echt zo is… in elk geval zijn er ‘warenhuizen’ genoeg. Hier zijn verschillende balies waar verspreid wat spulletjes tentoongesteld liggen. Zo is er een balie voor shampoos etc., kleding en huishoudelijke apparaten. Je hebt dan wel keuze uit 3 à 4 verschillende artikelen. Tussendoor zijn er wat restaurantjes en prachtige pleinen waar mannen die belangrijk geweest zijn in de geschiedenis een plek hebben gekregen.

Na de lunch zijn we een kerktoren gaan beklimmen en hebben we de route gezocht naar het bus station waar we ons morgen vroeg weer moeten melden. Corine bekijkt alles meer ter plekke en heeft dus nog geen bus ticket. Omdat we er zeker van willen zijn dat ze ook een plekje heeft in de bus, kopen we alvast maar een ticket. We worden van hot naar her gestuurd en uiteindelijk hebben we de taxi gepakt die ons naar het station heeft gebracht. Dat was toch wel fijn, want langzaamaan werd het al donker en dan ziet alles er toch wel heel anders uit. Ook heeft de taxi ons meteen weer terug gebracht, via een toeristische route, naar het plein waar we wat wilden gaan eten. Tot nu toe vond ik het best een uitdaging om écht lekker te eten. Veel restaurantjes zagen er in alle steden heel verlaten uit, ook al stonden ze goed aangeschreven in mijn boekjes. Vanuit het reisbureau werd aangeraden om bij de casa’s te gaan eten, maar hier krijg je in elke stad precies hetzelfde. Soms is het leuk om ook buiten wat te gaan eten. Ik snap wél waarom ze dit zeggen… want in de stad is het écht niet overal even lekker.

Het eerste restaurant hebben we al heel snel omgewisseld voor het tweede restaurant op het plein. Daar zag de menukaart er veel beter uit! Dat was een goede keuze! Het eten smaakte heerlijk! En er was natuurlijk weer gezellige live muziek. Tot de koffie kwam was het eigenlijk perfect! De koffie hier is écht heel sterk. Daarom drinken veel mensen hier ook de koffie met melk. Grappig is trouwens, dat de cocktails hier goedkoper zijn dan de koffie. Voor cappuccino bijvoorbeeld betaal je hier 3 cuc, terwijl een cocktail vaak 2, hooguit 2,50 kost. De koers staat telkens rond de 1,05…dus dat betekent dat je voor een cocktail ongeveer €2,50 hooguit betaald. Koffie is dus €3,-…minimaal. Nou, bij ons was de melk gaan schiften en hadden we koffie met klontjes. BAH!

Een cocktail verderop in het stadje heeft veel goed gemaakt! Maar uiteindelijk zijn we de weg maar weer gaan volgen richting de casa. Gatsie!!! Zie ik ook nog eens een rat lopen! Tsja, dat kan zo maar gebeuren als je door een oude, vervallen buurt richting de casa moet. Maar de casa was prachtig!

En bovendien heel goed verzorgd. Nog even wat verhalen bijschrijven… want als je met z’n tweeën op pad bent, blijf je vaak toch wat langer hangen.
Slaap lekker!!

1. Jolande:
    11 november 2015
    Brrrrrrrrrr een rat, wat eng!
    maar dat kan je inderdaad ook gebeuren!
    Een hele andere manier van winkelen zo, wel weer grappig!
  2. Oma:
    12 november 2015
    In mijn jeugd gingen ze ook met een handkar langs de deur.
    Dat is 60 jaar geleden. Dus over 60 jaar moet je nog eens terug om te kijken of het er dan zo uitziet als hier. Groetjesxxxxxxxxxxx