dag 33: daar gaan we weer!

9 november 2015 - Baracoa, Cuba

Daar gaan we weer! Vandaag gaat de rit verder richting het meest oostelijke punt van het eiland. We gaan naar Baracoa.
Om 08.00 uur vertrekt de bus. Dat is ook nog wel een hele happening eigenlijk. Daar heb ik nog niet zoveel over verteld. Dit keer vertrekt de bus op tijd. Dat is hier al een hele prestatie. Om 13.00 uur staat de aankomsttijd gepland. Onderweg stopt de bus heel regelmatig. Iedere buschauffeur heeft voor onderweg wat tussenstops gepland. Niet voor ons, nee voor hemzelf. Er wordt wat fruit gekocht, wat brood, hij stapt uit om een praatje te maken met wat andere Cubanen die hij toevallig kent… maar vandaag was wel écht heel bijzonder. We stopten bij een huisje in een dorpje onderweg. Bij dat huisje in de voortuin stond een bed. De buschauffeur stapt uit en de huis eigenaar wordt er bij gehaald. Ook stonden er nog wat mannen bij. Het leek erop dat er onderweg gewoon even een bed gekocht werd. Wel heel fijn is het dat we, ondanks deze tussenstops, telkens op de geplande aankomsttijd aankomen. Zelf kan ik heerlijk slapen in de bus, dus ik heb er helemaal geen last van. Maar op de momenten dat ik wakker ben, is het leuk om te zien hoe de bus chauffeur overal z’n adresjes heeft.

Ook vandaag komen we netjes op tijd aan en staat er al een taxi voor ons klaar. Dat had ik in Santiago de Cuba alvast maar laten regelen. Dit keer kwamen we ook in één keer aan bij het juiste adres. De dame van de casa kan eigenlijk geen woord Engels en ondertussen begrijp ik de Spaanse zinnetjes al wel een beetje. Dat is overal wel hetzelfde, dus daar kom ik wel uit. Een prachtige kamer in een gezellig dorpje. Baracoa ligt aan de kust, die ik vanaf het terras kan zien.

’s Middags hebben we lekker door het dorpje gebanjerd en is het mij ein-de-lijk gelukt om een bank te vinden die open was én waar de internetverbinding het deed. Dat is hier namelijk ok wel een uitdaging!
Ook heb ik gisteren écht heel lekker gegeten! Een groentesoepje heb ik op, die nog lekker was ook!! Dit is eigenlijk ook de enige foto die ik vandaag gemaakt heb. Absoluut het hoogtepunt van vandaag hihi!
Verder was het eigenlijk een heel relaxed dagje. We hebben lekker gekeken in het dorpje. Ook hier zijn namelijk weer prachtige pleinen te zien en leuke winkeltjes. Maar ook hier kun je niet even rustig wandelen hoor, de taxi’s staan al op je te wachten. Ach, onderhand zijn we het gewend en moeten we er ook wel heel hard om lachen.

1. Jolande:
    11 november 2015
    Wel handig, boodschappen doen als je toch in de rondte rijdt.
    En deze tijd is van te voren al ingecalculeerd aangezien jullie toch op tijd aankomen.
    Goede timing van ze!
  2. Oma:
    12 november 2015
    Dat je kan slapen in die bussen. Schudden ze zo dat je vanzelf in slaap gewiegd wordt?