dag 38: Suriname is als...

14 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Goedemorgen! Ja, ook weer in het Nederlands... heerlijk!

Vannacht ben ik natuurlijk hier in Suriname aangekomen en er lag een brief voor mij klaar met de tijd voor de meet & greet. Eerst eens lekker ontbijten bij het ontbijtbuffet. Er stond van alles: koffie, thee, lekker brood, ei, bananen, muesli, melk, jam, pindakaas...Al een beetje meer richting het Nederlandse.
Daarna met een goed gevulde maag de straat op, richting het kerkplein. Op de kaart zag het er heel makkelijk uit. Maar in werkelijkheid is het toch wel wat lastiger. Niet echt om de weg te vinden, want ik heb het heel snel kunnen vinden. Wel met een omweg uiteraard. Maar het is lastig hier, omdat ze natuurlijk aan de andere kant van de weg rijden en auto’s dus ook van de andere kant af komen. Logisch! Maar, met oversteken moet je dan wel heel goed nadenken waar de auto’s vandaan kunnen komen. In elk geval zijn de straten hier veel beter en zonder grote kuilen. Her en der nog wel een put zonder deksel, dan moet je natuurlijk ook wel even oppassen. Maar verder is het goed te doen.

De diversiteit aan bevolkingsgroepen is al heel duidelijk te zien. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de geschiedenis van het land. De Nederlandse taal is wel de voertaal en leert iedereen hier ook op school. Daarna komt het Surinaams. Zoals de taxichauffeur gisteren al zei: je neemt een broodje en pakt van alle ingrediënten wat en stopt het op je broodje. Dat was de vergelijking die hij maakte. In het Surinaams zit Nederlands, Portugees, Engels, Spaans… van alles!
Grappig was dat het vrouwtje waarmee ik in het vliegtuig heb zitten kletsen ook al zo’n vergelijking maakte met eten. Als we over het oerwoud zouden vliegen, zou het lijken alsof er allemaal broccolistronkjes te zien waren.

Ik ben lekker gaan struinen door de stad en wat gaan eten bij de Waag. Een super leuk restaurantje met heerlijk eten. Daarna ben ik lekker gaan bijtypen en gaan slapen, want morgen heb ik al weer vroeg plannen!

1. Jolande:
    15 november 2015
    Klinkt lekker zo'n buffet, geniet van de komende dagen in de jungle!
    Veel plezier! X
  2. Monique:
    15 november 2015
    Heerlijk zo'n buffetje!! Geniet van al je avonturen in Suriname ! Ben benieuwd naar al je belevenissen!! Xx
  3. Denise de Jong:
    15 november 2015
    Hopende dat je lekker slaapt, niet gewekt wordt door een kukelende haan of zo.
    Blijf oppassen met oversteken!
  4. Annemiek:
    16 november 2015
    Zit er ook een foto van je hotel bij? Hoop dat het niet een van de eerste krotten is??
    Veel plezier in de bush bush!
  5. Peter:
    16 november 2015
    lekker weer je eigen taal en blijf je wel bij de gids in de jungle?
    geniet ervan