Dag 39: wow, wat een informatie!

15 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Wow, weer zo vroeg op! Ik heb weer wat bedacht voor vandaag... in mijn boekje heb ik gelezen dat er iedere zondagochtend een speciale gebeurtenis plaatsvindt in de stad. Je zult misschien meteen denken aan een kerkdienst op zondagochtend, maar dat was het niet! Iedere zondagochtend komen er vanaf 06.00 uur mannen met vogelkooitjes naar het onafhankelijkheidsplein. Dit is een groot grasveld waar een aantal mooie standbeelden staan. Ook het Presidentiële Paleis ligt aan dit bekende grasveld.
Het was fantastisch om te zien! Grote, sterke mannen met schattig kleine vogelkooitjes waar hele lieve vogeltjes in zitten. Aan een standaard worden de vogelkooitjes opgehangen en geconcentreerd wordt bijgehouden hoe vaak het vogeltje fluit binnen een kwartier tijd. Er zijn maar een paar soorten vogeltjes die hieraan mee doen. En de gids die mij later op de ochtend door de stad rondleidt weet mij te vertellen dat de vogeltjes thuis vaak meer aandacht krijgen dan de vrouwen. De vogelkooitjes met daarin de mini vogeltjes zie je ook overal in de stad. Op autodaken, aan lantaarnpalen, in bomen... je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet een vogelkooitje. De vogeltjes worden ook écht getraind om op zondagochtend mee te mogen naar de wedstrijden. Leuk.

Ik ga weer terug naar het appartement, want om 09.00 uur heb ik een stadstour gepland staan. De taxichauffeur die mij opgehaald heeft van het vliegtuig vrijdagnacht, is ook gids. En omdat we zo gezellig hebben zitten kletsen, wilde hij mij meenemen met zijn stadstour die hij al gepland had staan. In totaal met zijn zessen, inclusief gids, gaan we op pad met de auto. Want zo kom je toch een stukje verder dan alleen het echte centrum van Paramaribo.

We gaan als eerste naar een Javaanse markt. We nemen wel een beetje een omweg, om zo door een villawijk te kunnen rijden. De meest prachtige huizen staan hier. Maar sommigen maken meer een gevangenis van hun huis dan een gezellige plek om te wonen. Maar, dat is hier wel écht nodig.
De Javaanse markt is alleen op zondag en alle bevolkingsgroepen komen hier naartoe. Er ligt van alles en nog wat qua etenswaar, maar ook al kant en klare maaltijden liggen in de vitrines. Typisch Surinaamse gerechten en prachtige geuren en kleuren.

Ook Suriname heeft een hele hoge brug, naar de andere kant van de stad. Grote vrachtschepen kunnen hier onderdoor varen, ook als het regenseizoen is. Dan staat het water natuurlijk veel hoger, waardoor de brug goed hoog moet zijn. Wij rijden er overheen om vanaf de andere kant een fotootje te kunnen maken. Lekker toeristisch!

Door naar het volgende punt! De moskee en Synagoge. Deze liggen naast elkaar aan de Keizerstraat. Van daaruit rijden we door naar de Hervormde kerk aan het kerkplein. De kerk staat in het midden van het plein. Een aantal 18-eeuwse graven is in de vloer gelegd. Ook die van Susanne du Plessis. Zij was één van de wreedste slavenhoudsters. Tijdens het verleggen van de graven, is alleen haar steen gescheurd. Er wordt hier gezegd dat ze dus nog steeds niet kan rusten...
Niet veel verder staat de grootste houten kathedraal van het zuidelijk halfrond. De St. Petrus en Paulus-kathedraal. De kerk bestaat hoofdzakelijk uit cederhout.

We lopen door de Palmentuin, waar toch een beetje Cuba te zien is. De grote koningspalmen vanuit Cuba staan hier! Echt een tuin, vol palmbomen.

Door naar Fort Zeelandia. Een klein bakstenen gebouwtje diende tot 1996 als gevangenis. In het fort hebben vreselijke gebeurtenissen plaatsgevonden. Slaven werden gestraft door plantagehouders. Ook werden hier in december 1982 vijftien tegenstanders van het militaire regime van Bouterse gemarteld en vermoord, de decembermoorden.
Het fort staat tussen hoge mahoniebomen en in het midden van een aantal officierswoningen. Ook staat hier het beeld van Koningin Wilhelmina, aan de oever van de Surinamerivier.

Paramaribo staat vol met standbeelden en herdenkingsmonumenten. Een stad vol geschiedenis. De stad bestaat voor 51% uit houten gebouwen, waarvan veel op de UNESCO werelderfgoedlijst staan. Prachtige gebouwen, die hier en daar nog wel wat gerenoveerd kunnen worden.

's Middags ben ik lekker in mijn appartement en tegen de avond ga ik op pad om lekker wat te eten. Ik strand bij de Waag, vlakbij de waterkant. De waterkant is aan de Surinamerivier, ook vol met leuke terrasjes en eettentjes.

's Avonds de boel weer opruimen in mijn appartement, want morgen ga ik op avontuur in de jungle. Spannend!! Het bij elkaar rapen van de spullen is een grote uitdaging, want wat neem je mee? In elk geval maar één tas en écht niet meer!
Volgens mij ben ik er klaar voor en kan ik goed voorbereid op pad!

Vandaag heb ik heeeeeel veel gehoord over de geschiedenis van Suriname, maar of ik alles onthouden heb....

1. Jolande:
    20 november 2015
    Of je alles onthouden hebt weet ik natuurlijk ook niet maar het is wederom een duidelijk en compleet verhaal! Supergoed gedaan van je!
    je gaat vogeltjes nog leuk vinden, of is het omdat ze in een kooitje zitten? X
  2. Oma:
    20 november 2015
    Wat een geschiedenis allemaal. Blijf genieten. Groetjes, oma.