Let's go to the jungle

19 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Yes, mijn eerste excursie in Suriname! Om 10.00 uur met de bus, dus kan ik daarvoor lekker rustig ontbijten en mijn koffer weg brengen naar het opslaghok.

Wat voor bus het is weet ik nog niet, ik wacht het dus maar rustig af....

En ja hoor, daar is 'ie al! Een klein busje met zo'n 14 man komt aanrijden. Met m'n bagage stap ik de volle bus in. Een gezellige groep zit al klaar en ik word dan ook heel gezellig begroet. De groep mensen is wel ietsjes ouder dan dat ik ben, maar dat hoeft natuurlijk niets uit te maken. Achterin zit nog een jonger stel en ik vind ook mijn plekje achterin de bus.
De gids vertelt ons dat we eerst twee uurtjes met de bus onderweg zijn, dan even stoppen. Daarna nog een uurtje met de bus en dan nog een uurtje met de boot. Goed te doen dus! Al snel ben ik gezellig aan het kletsen met de andere mensen in de bus. Het is de Lion's club, maar dan de werkgroep voor Suriname. De Lion's zitten overal ter wereld en deze groep werkt vanuit Nederland voor Suriname. En ja, dan mogen ze ook één keer per jaar op bezoek bij de projecten.
Het landschap verandert al snel. We rijden de stad uit en de groene omgeving tegemoet. Allerlei bedrijven, grote huizen en fabrieken rijden we voorbij en na ongeveer een half uurtje is het landschap... groen! Nog geen jungle, die bereiken we dus na drie uurtjes met de bus. Als we bij de rivier aangekomen zijn, moeten we alle tassen en spullen overladen in de korjaal. Die ligt al op ons te wachten. Een gekleurde boot, van boomstam gemaakt ligt klaar en om de beurten mogen we instappen. Hoed op, blouse aan, zwemvest aan... want het is nu toch wel erg warm op het water. Als iedereen ingestapt is, kunnen we gaan! Een bootman voorop en één achterop. De buitenboord motor zorgt ervoor dat we niet hoeven te peddelen. Langs wat dorpjes aan de rivier, tussen de grote rotsen door en een tussenstop bij een  stroomversnelling. Daar moeten we uitstappen. Seizoenen kennen ze hier niet, alleen droge tijd en regentijd. Nu is het de droge tijd wat betekent dat het waterpeil erg laag is. Dus met alle mensen in de boot ligt de boot te laag en moeten we even omlopen. Aan de andere kant van de stroomversnelling mogen we allemaal de boot weer in. De bagage is trouwens al met een andere boot naar het resort gebracht, dat scheelt!

Eenmaal aangekomen bij Anaula resort, een eiland middenin de jungle, worden we opgevangen door de lokale gids en begeleidster. Zij zullen ervoor zorgen dat de komende drie dagen alles in orde gemaakt wordt. Maar wat is het luxe! Een eigen hutje, overkappingen met hangmatten waarin we lekker kunnen relaxen, een zwembad, bar, plekken met water en sap waar we de hele dag wat te drinken kunnen pakken. En dat allemaal middenin de jungle. Verbazingwekkend vond ik 't, dat ik zelfs bereik had... en wi-fi! Echt afzien is het dus niet!

Eerst maar eens lekker zwemmen in de stroomversnelling. Komen mijn waterschoentjes toch nog van pas!! Dat hier heel veel vissen zwemmen, korjalen varen en beestjes zijn... daar moet je maar niet te veel bij nadenken. Het water was heerlijk warm! Echt een beetje een massage idee.

's Avonds al de eerste excursie... kaaimannen spotten! Gaaf! Zaklamp mee, zwemvest aan en weer in de korjaal. Als je  met de zaklamp langs de oever schijnt, kun je soms oogjes op zien lichten. De ogen van de kaaimannen worden dan rood. JA! We hebben er één... wel een zoektocht zo in het donker. Onder een prachtige sterrenhemel met het geluid van brulkikkers, brulapen en héél veel insecten. Super! Eenmaal bij het resort aangekomen, had onze bootman zelfs een kaaiman gevangen met zijn handen! Wauw, wat een beesten zeg!!

De maaltijden waren eigenlijk alle dagen super goed verzorgd. Lekker buffet! Ontbijt, lunch en diner... heel netjes geregeld. Bami, nasi, rijst, kip en wat groentes... dat was de afwisseling tussen lunch en diner.

Wat ik nog helemaal vergeet te vertellen, is dat de groep nog wat groter is geworden dan alleen de groep van de bus. Er waren namelijk nog twee bussen. De tris groep... troepenmacht in Suriname was er ook. De gemiddelde leeftijd was zeg maar, 50+. Maar dat geeft niks want we hebben onwijs gelachen!

De tweede dag zijn we op bezoek geweest bij een marrondorp. Marrons zijn gevluchte slaven van de plantages en hebben nu eigen dorpen langs de Surinamerivier. Wij zijn op bezoek geweest bij het dorp Nieuw Aurora. Hier heb je een traditioneel stuk en een christelijk stuk. Je stapt echt in het leven van de marrons. De huizen, vaak van hout, waar de was gedaan wordt in de rivier. maar ook de afwas en het douchen gebeurt in de rivier. Veel kostgrondjes vanwaar de groente geoogst wordt. De Saramaccaanse bevolking houdt de Afrikaanse cultuur in stand. Op een schooltje, waar de rekenmethode precies hetzelfde is als in Nederland wordt lesgegeven in het Nederlands. De groepen 3 t/m 8 zitten hier. Heel leuk om te zien. Op de krijtborden staan gedichten, rekensommen en zinsontleding. De kinderen zitten netjes in schooluniform aan de houten tafeltjes en schrijven de opdrachten in hun schriftjes.

Wij gaan na een rondleiding door het dorp weer terug naar de korjaal en op de terugweg mag ik zelfs blijven zitten als we met de korjaal door de stroomversnelling gaan. Net een wildwaterbaan! Zó leuk!

's Middags hebben we vrij en vind ik mijn plekje aan het zwembad. Maar, aan het einde van de dag duiken we het junglepad in voor een boswandeling. Overleven in de rimboe... dat kan! Als je maar weet welke boom je kunt gebruiken om te communiceren, vuur te maken en welke bomen goed zijn voor de thee. Het hele verhaal heb ik gehoord en alle namen heb ik geprobeerd te onthouden... maar het is verstandiger als ik voor zonsondergang weer terug ben bij m'n hut.
Het holletje van een vogelspin, die nét naar binnen schoot... het hol van een gordeldier en het pad die de mieren gemaakt hebben. Alles is hier te zien. En ook nu horen we de kikkers en insecten volop herrie maken. Het is toch wel érg gaaf om zo rond te banjeren door het bos.

's Avonds komen de jongens uit het dorp bij ons op visite om gezellig muziek te maken. Muziek kon ik er niet uit opmaken, het was meer herrie! Ik heb nog heel gezellig zitten kletsen en ben nadat het afgelopen was ook lekker m'n bedje in gedoken. De klamboe weer goed dicht gedaan, muggenspul op en luisteren naar alle geluiden van de jungle...

1. Jolande:
    20 november 2015
    Wouw, een supermooi avontuur, zo leuk, prachtige foto's! X
  2. Oma:
    20 november 2015
    Gaaf zeg, zo'n wandeling in het donker. Echt op safari. Heel veel groetjes
  3. Esmee:
    20 november 2015
    Super gaaf allemaal!!Mooie foto's en leuke verhalen.Geniet nog lekker!
    Xx
  4. Opa:
    21 november 2015
    zo de foto`s bekeken gaat goed daar, het is genieten, nou je neemt het er goed van veel plezier en tot de volgende keer.